Contact us

KLM krijgt als een van de eersten een zakelijk WhatsApp-account

Veel bedrijven zijn al bereikbaar via WhatsApp, maar dat gaat op een onofficiële manier. De chatdienst gedoogt het, maar ondersteunt het niet. Dat verandert vandaag: KLM krijgt toegang tot een zakelijk WhatsApp-account, meldt NRC.

De maatschappij hoort bij een selectieve groep bedrijven die van WhatsApp toegang krijgen, andere namen zijn nog niet bekend. De bedrijven die meedoen, krijgen in WhatsApp een verificatie-vinkje naast hun naam. Dit garandeert de authenticiteit. Het wordt al jaren door Facebook, Twitter en Instagram gebruikt.

Informatie opvragen

Volgens de krant kunnen klanten van de luchtvaartmaatschappij via WhatsApp in tien talen hun boekingsbevestiging bekijken en ontvangen ze een incheckmelding, de instapkaart en vluchtwijzigingen. Klanten die van de dienst gebruik willen maken, kunnen dat bij hun boeking of bij het inchecken aangeven. Ook is het mogelijk om KLM toe te voegen aan hun contacten. De luchtvaartmaatschappij heeft ook een zakelijk account in Facebook Messenger. 

Het is al langer bekend dat WhatsApp bedrijven toegang wil geven tot de chatdienst. Het is de bedoeling dat de chatdienst hier uiteindelijk aan gaat verdienen, maar op welke manier dat zal gebeuren is nog onduidelijk. Een woordvoerder van WhatsApp zegt tegen The Wall Street Journal dat dat voor chatdienst zelf ook nog niet helemaal duidelijk is.

Geen reclame

De angst is dat bedrijven via de dienst reclameboodschappen gaan versturen. Tegenover NRC belooft Pieter Groeneveld, bij WhatsApp verantwoordelijk voor de digitale strategie, dat gebruikers alleen "relevante boodschappen" krijgen.

Dat betekent dus geen reclame, aldus Groeneveld. WhatsApp zelf sluit het tonen van reclame tegenover de WSJ niet uit. Facebook, het moederbedrijf van WhatsApp, wil niet reageren op de berichtgeving. Een woordvoerder van KLM kan het bericht van NRC niet bevestigen.



Original Page: http://feeds.nos.nl/~r/nosjournaal/~3/y_B9fR3jzwQ/2191483