Contact us

Rabobank start met naamcheck bij overboekingen

Klanten van de Rabobank die een verkeerde naam invullen bij een IBAN-rekeningnummer krijgen vanaf vandaag een foutmelding. De afgelopen jaren is er met name door de Consumentenbond geklaagd dat die functie er niet was. Per maand worden er volgens de banken ongeveer 1300 verkeerde overboekingen gedaan. Sommige mensen hebben hun adresbestand niet op orde en maken via internetbankieren of een app geld over naar een verouderd nummer. 

De Rabobank denkt dat het systeem ook fraude met nepfacturen tegengaat. Als klanten zo'n nepfactuur willen betalen, zien ze bij de internetoverboeking dat het rekeningnummer niet bij het bedrijf hoort waar ze denken aan te betalen. Andere banken gaan de door de Rabobank ontwikkelde tool overnemen. Ze denken binnen een paar maanden met de IBAN-naamcheck te starten. 

Privacy 

Het systeem werkt als volgt. Bij de overboeking vult de klant een naam en rekeningnummer in. Als er tikfouten in de naam staan, geeft de bank aan welke naam er bij het rekeningnummer hoort. Wordt er een totaal verkeerde naam ingevuld, dan zegt de bank alleen dat die naam niet bij het rekeningnummer hoort. Dat doet de bank vanwege de privacy. Anders zou het wel heel makkelijk worden om op basis van een rekeningnummer de daarbij behorende naam te achterhalen. 

Niet blokkeren

Het banksysteem geeft alleen een waarschuwing dat de naam niet bij het rekeningnummer hoort. Een 'foute' overschrijving wordt dus niet geblokkeerd Als een klant ondanks de waarschuwing de overboeking toch doorzet, houdt de bank de betaling niet tegen. "Dat doen we omdat klanten misschien een bewuste reden hebben om het toch over te maken", zegt Alexander Zwart van de Rabobank. "Er zullen, vooral bij bedrijven, afwijkingen zijn in namen die in het handelsregister staan en de naam op het factuur. Dan willen klanten alsnog betalen. We willen dat niet blokkeren.